Eindelijk zeggen ‘Ik snap het!’: expert Dennis Rot over de wiskundebootcamp van Luzac
‘Stop maar met wiskunde.’ Veel leerlingen krijgen het onterecht te horen. Zo ook wiskunde-expert bij de Luzac wiskundebootcamp en oprichter van SnapWiskunde.nl, Dennis Rot. Een andere manier van uitleggen veranderde voor hem alles. En dat wil hij ook leerlingen die nu moeite hebben met wiskunde bieden. Hoe? Met een nieuwe manier van uitleggen, waarmee leerlingen een wiskundethema vanaf de kern gaan begrijpen. Het doel? Dat elke leerling na de bootcamp zegt ‘ik snap het!’. En dat is ook wat er gebeurt. Expert Dennis vertelt hoe deze veelbelovende Luzac wiskundebootcamp in elkaar steekt.
Waarom wilde je een wiskundebootcamp opzetten?
‘‘Ik begrijp hoe frustrerend het is als je wiskunde niet begrijpt. Ik was vroeger heel slecht in wiskunde. Elke keer als mijn docent mij naar voren riep om antwoorden op het bord te zetten, had ik geen idee wat ik moest schrijven. Ik begreep er helemaal niks van. Op een gegeven moment zei de leraar tegen mij: ‘Het is kansloos, stop maar met wiskunde. Voor jou is dit niet te doen.’ Ik vroeg mijn mentor of ik les kon krijgen van een andere docent. Dat was een goede keuze, want met zijn uitleg viel het kwartje wél. En uiteindelijk heb ik met een heel mooi cijfer voor wiskunde mijn diploma gehaald. Ik wil nu leerlingen de handvatten geven die ik ook nodig had. Ik begrijp leerlingen die moeite hebben met wiskunde dus goed en daar pas ik mijn uitleg op aan. Wiskunde is een voortbouwend proces. Als je onderdeel A niet snapt, ga je onderdeel B ook niet begrijpen. Je komt in een negatieve spiraal terecht. Je kunt ook geen goede zolder maken als je geen goed fundament in je huis hebt. Wiskunde bestaat uit steentjes die je op elkaar bouwt. En als je een steentje mist, dan stort je toren in. Het is helemaal niet erg ingewikkeld. Mits je het vanaf het eerste steentje snapt. Dus ik leer ze basisvaardigheden aan, waardoor leerlingen het wél begrijpen en weer een stapje verder kunnen.’’
Hoe ben je met de wiskundebootcamp begonnen?
‘‘Ik vond wiskunde uiteindelijk zo leuk dat ik Bedrijfswiskunde en Informatica aan de Vrije Universiteit in Amsterdam ben gaan studeren. Daarna bleef ik, naast mijn werkzaamheden binnen mijn eigen ondernemingen, parallel daaraan altijd wiskundebijles geven. Dat was steeds een uurtje. Iemand kwam met een vraag over een specifieke som. En ik legde uit. Maar daarna dacht ik altijd ‘snap je het nou echt?’. Dat betwijfelde ik. Ik zocht naar een oplossing. Hoe kan ik ervoor zorgen dat een leerling het écht gaat begrijpen? Zo kwam ik tot de bootcamp. Ik keek op een andere manier naar de stof, waardoor je allerlei verbanden kunt vinden. Die stopte ik in thema’s.’’
Wat leer je tijdens zo’n bootcamp?
‘‘Leerlingen kunnen zelf voor dat thema kiezen dat zij niet begrijpen, zoals kwadratische vergelijkingen. Soms is het niet één thema, maar gaat het mis in de basis. Dan volgen ze de basisbootcamp, waarna ze vanuit een stevig fundament verder kunnen bouwen.
Als leerlingen in de onderbouw een basisbootcamp volgen, beschikken ze over een stevig kennisfundament om verder op te bouwen in de bovenbouw. En in de bovenbouw weet je wel waar je goed in bent en waar je niet goed in bent. Heb je een school- of eindexamen in het vooruitzicht? En begrijp je weinig van integraalrekeningen? Dan zorgt een bootcamp ervoor dat je zowel de basis van integraalrekeningen als de vervolgstappen begrijpt.
Maar ook studenten die tijdens hun studie erachter komen dat ze een wiskundeonderdeel, zoals differentiëren, écht niet begrijpen, kunnen gewoon aansluiten. Wiskunde is wiskunde, de stof blijft hetzelfde.’’
Een bootcampdag bij Luzac
Elke bootcamp bestaat uit verschillende talks en break-out-opdrachten. Tijdens de talks van 20 minuten legt de expert de stof van één onderdeel uit. En dan maken de leerlingen onder begeleiding 40 minuten lang opdrachten. We zorgen ervoor dat alle leerlingen elk onderdeel begrijpen. Dat die grijze massa zelf aan het werk wordt gezet. Vindt een leerling een vraag lastig? Dan gaan we samen ervoor zitten. Maar, we zeggen niks voor. De leerling komt zelf tot het juiste antwoord. Alleen dan kan het kwartje vallen.
Natuurlijk volgt daarna een pauze, waarin leerlingen kunnen gamen of op zitzakken chillen. Daarna gaan we weer een stapje verder, met de volgende talk. Heeft een leerling een andere wiskundevraag? Van hoe (onbekende) functies te gebruiken van de grafische rekenmachine tot een vraag over een heel ander wiskundeonderdeel; gedurende de hele dag kunnen leerlingen bij ‘ask the experts’ terecht.
Wat is de grote meerwaarde?
Dennis: ‘‘Het is echt op een andere manier naar de stof kijken en op andere manier verbanden leggen dan in de les gebeurt. Mijn voordeel: ik hoef mij niet aan de trein te houden die docenten volgen om het jaar te kunnen afronden. Tijdens de wiskundebootcamp kijken we naar dwarsverbanden. Die worden in de les soms niet uitgelegd, ook omdat ze verspreid zijn over verschillende hoofdstukken. Die hoofdstukken veeg ik bij elkaar. Je krijgt bijvoorbeeld te maken met veel verschillende vergelijkingen, zoals het oplossen van gebroken, exponentiële, hogeremachts– of wortelvergelijkingen. Daar struikelen leerlingen vaak over. Maar als je teruggaat naar de basis, zie je dat je eigenlijk constant hetzelfde doet. Dat heb je niet door als je alles los behandelt.
Als leerlingen een wiskundebootcamp hebben gevolgd, denken zij ‘is dit het nou?’. Ze snappen het. En dat maakt wiskunde een stuk leuker. Sommige leerlingen gaan van een 2 naar een 7. Ik krijg veel mails van ouders met berichten als ‘Ik weet niet wat je doet, maar het is magie.’ Of ‘Heb je ook bootcamps voor kamer opruimen?’. Ik ben ervan overtuigd dat als je de essentie begrijpt, de kern, je alle varianten kunt maken. Misschien haal je geen 10, maar wel een 8. Het vertrouwen en de lol zijn terug. En die nemen leerlingen mee naar de lessen en toetsen.’’
Comments